EDWARD TULANES FANTASTISKA RESA.

Så nu för tiden har jag bara haft privata bloggar där jag har skrivit personliga saker för mig själv och när jag skaffade denna blogg så tänkte jag att det är bara för att prata om min kanal och serier men helt ärligt så började jag tänka om lite nu. Jag vill ändå ha en öppen blogg där jag skriver om personliga saker. Inte personliga som att jag kommer skriva om vad jag gör på dagarna eller där jag kommer lägga upp bilder på mig själv och berätta om dagens outfits och mina problem utan jag vill skriva om mina favorit karaktärer, böcker, serier, människor som har inspirerat mig och helt enkelt om sakerna jag älskar.

Läs här vad Edward Tulane handlar om
- Så jag tänkte börja med att prata om min favoritbok som jag tycker att alla oavsett ålder borde ta och läsa, ''Edward Tulanes fantastiska resa''. Min lärare läste den högt för oss i årskurs ett och jag blev genast förälskad i berättelsen, det är ett av dom få minnena jag har från ettan, min lärare sitta där vid katerden och läsa boken högt för oss. Slutet kommer jag ihåg gjorde mig gråtfärdig men boken var så spännande så jag bestämde mig genast för att låna den från bibloteket när hon hade läst ut boken för oss.
Nu har det gått sex år sen dess och jag har fortfarande inte lämnat tillbaks den och jag antar att det är lite försent att lämna tillbaks den nu för hela biblotekssytemet har förändrats sen dess.
Så jag började läsa boken själv många gånger om, det fanns kvällar då jag läste ut boken och sedan ville läsa den direkt igen för jag tyckte om den så mycket men det handlade också lite om att jag inte förstod mig på boken. Författaren använde upprepande meningar på sista sidan som skulle försöka berätta ett budskap och jag såg inte budskapet förrens för kanske två år sedan. Det var nog då jag insåg hur vacker boken är egentligen, hur fint den är skriven egentligen. Hela boken är en metafor och idag så läser jag inte alls lika många böcker som jag gjorde som när jag var yngre, då brukade jag faktiskt gå till bokhandeln och köpa böcker. Men helt ärligt så känns det som att ingen bok kan slå Edward Tulane och jag har aldrig varit så säker på någonting som jag är på det.
 
Jag har provat läsa en annan bok av Kate Dicamillos som hette  ''Tigern'' och den boken var också en fin metafor. Hon är väldigt duktig helt ärligt och hon är nog en av mina få favorit författare.
Edward Tulane har ett väldigt starkt budskap som jag tror är väldigt viktig att ta till sig och jag tror att budskapet omedvetande hjälpte mig ibland också utan att jag visste om det.




Name:
Remember me?

Email: (only the blogger will see your email)

Your blog:

What do you want to comment?

RSS 2.0